a) Lue seuraavat jutut:
- Keskisuomalalainen: Pääministeri Orpo kannattaa sosiaalisen median kieltämistä alle 15-vuotiailta
- Forssan Lehti: Pääkirjoitus | Pelkkä kielto ei suuntaa somenkäyttöä: Tämä on muistettava ennen kuin kieltokirves heiluu
- Laitilan Sanomat: Uki rajoittaa koululaisten ruutuaikaa – Oppilaiden Chromebookit lukkiutuvat iltaisin
b) Pohtikaa lukemaanne pareittain:
- Listatkaa, millaisia hyviä ja huonoja vaikutuksia a) somen, b) tekoälyn ja c) älypuhelimen käytöllä teille on (valitkaa tarkasteltavaksi vähintään kaksi kolmesta). Listatkaa mahdollisimman konkreettisia asioita.
- Mitä mieltä olette somen, tekoälyn ja älypuhelimen käytön rajoituksista tai kielloista? Kannatatteko niitä? Perustelkaa kantanne.
- Kuuluuko somekieltokeskustelussa riittävästi nuorten ääni? Millä tavoin nuoret voisivat konkreettisesti osallistua keskusteluun?
c) Lue vielä Helsingin Sanomissa julkaistu Frank Martelan kolumni Kansakunnan tyhmistyminen on eksistentiaalinen uhka demokratialle
- Mitä yhteistä Martela näkee tekoälyssä ja taskulaskimessa?
- Millaisia merkkejä kansakunnan tyhmistymisestä Martela tekstissään kuvaa?
- Miksi kansakunnan tyhmistyminen on Martelan mukaan uhka demokratialle?
d) Miten tekoälyä ja somea voisi käyttää siten, että se edistäisi omaa ajattelua, ei vähentäisi sitä? Laatikaa pareittain omaa ajattelua ja hyvinvointia tukevat tekoälyn ja somen käytön ohjeet