Tänä keväänä on puhuttu jälleen koulujen kesälomien siirtämisestä. Elinkeinoministeriön teettämän selvityksen mukaan lomien siirtäminen toisi lisätuloja matkailualalle.
Perehtykää selvityksestä käytyyn keskusteluun seuraavien juttujen avulla:
- Kouvolan Sanomat: Ehdotus koulujen kesäloman siirtämisestä saa kouvolalaisilta varovaisen kannatuksen — etenkin kun aurinkoa riittää usein elokuun loppuun saakka
- Helsingin Uutiset: Esitys koulujen kesäloman siirtämisestä jakaa poliitikkoja – Mitä mieltä sinä olet? Äänestä!
- Koillissanomat Pääkirjoitus: Koululaisten kesälomien siirto pitää tutkia – ratkaisuna kolmen lukukauden järjestelmä
Keskustelkaa yhdessä:
- Mikä olisi teidän mielestänne ihanteellinen koulujen ja oppilaitosten kesäloman ajankohta ja miksi?
- Kannatatteko kesäloman siirtämistä kahdella viikolla?
- Mitä hyviä ja mitä huonoja puolia teidän mielestänne olisi siinä, jos lomaa siirrettäisiin kaksi viikkoa myöhemmäksi?
Milloin meteorologit viettävät lomansa? Lukekaa Ilta-Sanomien juttu Mette Mannonen ja Juha Föhr paljastavat – nämä ovat meteorologien valinnat kesäloman ajankohdaksi.