a) Tiistaina ja keskiviikkona Etelä- ja Länsi-Suomessa on ollut aikamoinen lumimyräkkä. Iltalehti seurasi päivän mittaan, miten lumimyräkkä eteni: IL seuraa etelän lumimyräkkää.
Seurannassa kerrotaan erilaisista lumimyräkän seurauksista – sekä hyvistä että huonoista. Esimerkiksi urheiluhallin katto romahti Espoossa ja tapahtui paljon kolareita – toisaalta Helsingin keskustassa pystyi hiihtämään ja luminen piha näytti kauniilta.
Jutelkaa yhdessä:
- Näkyikö lumimyräkkä jollain tavalla teidän kotiseudullanne?
- Millaisia hyviä ja millaisia huonoja puolia lumimyräkästä voi olla?
b) Monia lapsiperheitä Etelä-Suomeen satanut lumi on ilahduttanut, koska sen ansiosta pääsee pitkästä aikaa pulkkamäkeen. Lukekaa Uusimaa-lehden juttu Pulkat, rattikelkat ja liukurit pääsivät vihdoin tositoimiin – viikonlopun lumisade oli kuin myöhäinen joululahja ja miettikää lukemisen jälkeen yhdessä, mistä talvisista puuhista te pidätte kaikista eniten.