1. Kuunnelkaa tai lukekaa Uusi juttu -median juttu: Äänettömät. Nuorilta vietiin pandemiassa arki ja juhla, eikä sille voi laskea hintalappua.
2. Vastatkaa kysymyksiin:
- Korona-aikana toteutettiin monia nuorten elämään liittyviä rajoituksia. Millaisia vaikutuksia jutun mukaan oli a) koulujen sululla, b) harrastusten keskeytymisellä, c) sosiaalisten kontaktien rajoittamisella ja pelon ilmapiirillä sekä d) juhlien ja siirtymäriittien (esim. penkkarit, valmistujaiset) karsimisella?
- Mikä saattoi vaikuttaa siihen, että koronarajoitukset vaikuttivat haitallisesti enemmän tyttöihin kuin poikiin?
- Millaisia pitkäaikaisia vaikutuksia koronarajoituksilla on ollut nuorten oppimistuloksiin, hyvinvointiin ja siihen, kuinka tyytyväisiä elämäänsä he ovat?
- ”En saa kiinni siitä, että kun vanhukset nähtiin riskiryhmänä, niin nuoret laitettiin kotiin”, tutkimusprofessori Sofia Laine sanoo jutussa. Mitä ajattelette tästä? Oliko eri ikäryhmien kohtelu tasapuolista?
3. Muistelkaa pienryhmissä keskustellen korona-aikaa. Millaisia vaikutuksia teidän elämäänne ja arkeenne rajoituksilla oli? Mikä oli vaikeinta? Oliko myös jotain myönteistä? Koitteko, että nuorten ääni kuului päätöksenteossa?
Miettikää sitten, mitä tekisitte toisin, jos vastaavanlainen pandemia toistuisi. Tehkää konkreettinen suunnitelma rajoitustoimista, jotka olisivat nuorten kannalta mahdollisimman oikeudenmukaiset