a) Lukekaa Länsi-Uusimaan juttu: Hyvä kiertää | Lohjalaispäiväkodissa otettiin mallia Stockmannin jouluikkunasta – luomus on kaikkien ihailtavissa
b) Jutelkaa yhdessä:
- Millainen jouluikkuna jutun perusteella on? Mitä kaikkea siinä voi nähdä?
- Ketkä kaikki saavat tulla katsomaan jouluikkunaa?
- Miltä tuntuisi, jos omassa päiväkodissa tai koulussa olisi jouluikkuna, jota muutkin saisivat tulla katsomaan?
- Miksi on kivaa tehdä jotakin, josta myös muut ihmiset voivat iloita?
c) Tehkää jompikumpi seuraavista:
- Suunnitelkaa ja toteuttakaa luokan oma jouluikkuna tai -nurkkaus. Päättäkää yhdessä, mitä ikkunassa tai nurkkauksessa näkyy. Piirtäkää, askarrelkaa tai rakentakaa joulumaisema paperista, kartongista tai kierrätysmateriaaleista. Voitte keksiä ikkunalle myös pienen tarinan: Mitä tässä joulumaisemassa tapahtuu?
- Jokainen oppilas piirtää oman jouluikkunan. Ohjeet tekemiseen: Tee ensin ikkunan kehykset ja piirrä sen sisään jotain jouluista. Halutessasi voit piirtää myös, kuka katsoo ikkunaa ulkopuolelta. Millainen tarina ikkunaan voisi liittyä? Voitte halutessanne teipata piirrokset luokan ikkunaan tai seinälle pieneksi näyttelyksi