Lukekaa oheinen Vaasa-lehden artikkeli OMG ja sus! Tbh, mitä on tuo outo kieli, jota lapseni puhuu? ja keskustelkaa sen jälkeen yhdessä:
- Mitä hyvää on englannin kielen yleistymisessä? Mitä huonoja puolia tekstissä mainitaan?
- Kotimaisten kielten keskuksen erityisasiantuntija Matti Räsänen ei ole huolissaan englanninkielisten lainasanojen yleistymisestä. Miksei? Mitä itse ajattelet?
- Tekstissä kerrotaan, että asuinpaikka vaikuttaa nuorten puhekieleen. Eri alueiden sanat eivät välttämättä aukea muille kielenpuhujille. Mitä sellaisia sanoja ja ilmauksia omalla alueellasi käytetään, joita et ole kuullut muualla?
- Lukekaa artikkelin lopun Nuoriso–suomi-sanakirjaa. Ovatko kaikki ilmaukset tuttuja kaikille oppilaille? Entä opettajalle? Käytättekö niitä itse ja millaisissa viestintätilanteissa?