Uutisjahti koostuu viidestä erilaisesta haasteesta, josta voitte valita teille sopivimman tai luoda niistä yhdistelmän. Haasteet on tarkoitettu innostajaksi ja inspiraatioksi – luova soveltaminen on sallittua!

Haaste 1: KADONNEN LUKUKIPINÄN METSÄSTYS

Tavoite: Löytää itseä kiinnostavia sisältöjä ja innostusta uutisten lukemiseen.

Kenelle? Valitse tämä haaste, jos luet uutisia vain vähän tai sinun on vaikea löytää itseäsi kiinnostavia sisältöjä. Haaste sopii myös silloin, jos tällä hetkellä seuraat kaikki uutisesi video- tai audiomuodossa.

Arvioinnissa painotetaan erityisesti lukemisessa tapahtunutta muutosta – ei niinkään luettujen juttujen määrää verrattuna muihin.

Lopputuotos: Voit esimerkiksi pitää uutispäiväkirjaa ja havainnoida sitä, miten oma suhteesi uutisiin muuttuu haasteen aikana.

Vinkki: Kannattaa kokeilla erilaisia uutismedioita, monenlaisia juttutyyppejä ja uutisen muotoja. Lukukipinä voi syttyä yllättävästäkin paikasta!


Haaste 2: ISO UUTISAIHE HALTUUN

Tavoite: Ymmärtää paremmin, mitä maailmassa juuri nyt tapahtuu. Syventyä yhteen isoon uutisaiheeseen – ja innostua sen kautta uutisista laajemminkin.

Kenelle? Valitse tämä haaste, jos seuraat uutisia, mutta sinun on välillä vaikea pysyä kartalla siitä, mitä jokin uutisaihe tarkoittaa tai pohdit, mitä siitä pitäisi ajatella.

Arvioinnissa painotetaan seurannan monipuolisuutta ja uuden oppimista.

Lopputuotos: Voit tehdä esimerkiksi uutisseurantaraportin tai voitte järjestää yhteisen ajankohtaiskeskustelun luokassa ja videoida sen.

Vinkki: Kannattaa hyödyntää seurannassa monipuolisia lähteitä ja vertailla eri uutismedioiden uutisointia aiheesta.


Haaste 3: UUTISET OSAKSI ARKEA

Tavoite: Lukea säännöllisesti uutisia ja saada niiden lukeminen pysyväksi osaksi omaa ja luokan yhteistä media-arkea.

Kenelle? Ihan kaikille. Haaste innostaa lukemaan uutisia säännöllisesti – ja lukemaan myös yhdessä

Arvioinnissa painotetaan luettujen juttujen määrää, lukemisen säännöllisyyttä ja koko luokan aktiivisuutta.

Lopputuotos: Voitte tehdä esimerkiksi luokan yhteisen graafisen visualisoinnin lukemistanne jutuista (määrä, aihealueet, juttutyypit, mediat) tai vaikkapa viikoittaisen podcastin, jossa keskustelette lukemistanne jutuista.

Vinkki: Varatkaa aikaa uutisten lukemiselle osana koulupäivää. Toimisiko teille aamun uutisvartti tai viikoittainen uutisten lukutunti?


Haaste 4: PUREUDUTAAN PAIKALLISUUTISIIN

Tavoite: Tutustua omaan lähimediaan ja sen kautta oman kotiseudun puheenaiheisiin.

Kenelle? Sinulle, jota oman paikkakunnan asiat kiinnostavat ja haluat löytää itseäsi kiinnostavia paikallisia sisältöjä.

Arvioinnissa painotetaan seurannan säännöllisyyttä ja uuden oppimista.

Lopputuotos voi olla esimerkiksi oman alueen digitaalinen tai paperinen uutiskartta, johon sijoitatte lukemanne paikallissisällöt.

Vinkki: Ota yhteyttä paikallislehden toimitukseen, ja tehkää yhteistyötä projektissa.


Haaste 5: LUKUINNOSTAJA

Tavoite: Innostaa muita uutisten pariin jakamalla kiinnostavia sisältöjä ja kokemuksia.

Kenelle? Erityisesti sinulle, joka jo luet paljon ja voit innostaa myös muita sisältöjen pariin.

Lopputuotoksena voitte tehdä esimerkiksi luokan yhteisen uutissuositusten kokoelman (fyysisenä tai digitaalisena) tai henkilökohtaiset päiväkirjat, joissa pidätte kirjaa jakamistanne sisällöistä ja niiden herättämistä reaktioista.

Arvioinnissa painotetaan jaettujen juttujen määrää ja toisten innostamista.

Vinkki: Varatkaa aikaa uutissuosituksille koulupäivän aikana. Rakentakaa koululle uutisvinkkipiste tai järjestäkää keskustelukerho ajankohtaisista uutisaiheista.