Kolumni: Mediakasvattajan kannattaa kiinnostua Tiktokista
“Tiktokiin tarvitaan vastuullisia toimijoita ja julkaisijoita”, mediakasvatusasiantuntija Hanna Romppainen kirjoittaa Uutisia!-juhlalehden kolumnissaan.
KOLUMNI: Hanna Romppainen
Ajoittain me mediakasvattajat, opettajat ja toimittajat sorrumme ajattelemaan, että nuoret käyttävät mediaa jotenkin väärällä tavalla. Harmittelun tai printtimaailman haikailun sijasta nuorten mediankäyttö olisi syytä ottaa vakavasti ja suhtautua siihen kiinnostuksella. Huolipuheen rinnalle tarvitaan ripaus uteliaisuutta ja halua oppia.
Tiktok on parissa vuodessa noussut nuorille jopahämmentävän tärkeäksi uutiskanavaksi. Nuoret saavat merkittävän osan itselleen tärkeästä ajankohtaistiedosta ja uutisista Tiktokin välityksellä. Kun tahtoo ymmärtää nuorten suhdetta uutisiin, on nyt jollain tavalla ymmärrettävä myös Tiktokia.
Viime syksynä ryhdyimme Uutismedian liitossa selvittämään, miten nuoret seuraavat uutisia Tiktokissa ja millaiset journalistiset sisällöt siellä toimivat. Samalla ryhdyin itse Tiktokin käyttäjäksi. Opin heti paljon, ja osa ennakkoajatuksistani muuttui. Selvää on, että Tiktokin toimintalogiikka on varsin erilainen kuin muiden somekanavien. Ja mielestäni sitä on hyödyllistä ymmärtää, vaikka Tiktokia ei media-arjessaan haluaisikaan käyttää.
Aikuisten kesken Tiktokista puhuttaessa puhutaan lähes heti tietoturvaongelmista, alustan ongelmallisuudesta ja Kiinasta. Ja ihan syystä – Tiktokiin liittyy isoja tietoturvaongelmia ja alustaan on hyvällä syyllä suhtauduttava varauksellisesti. Mutta tarvitaan muutakin puhetta. Nuorten parissa tietoturvaongelmat eivät nimittäin ole samalla tapaa iso puheenaihe – isoa osaa ne eivät juuri kiinnosta. Helsingin Sanomat haastatteli (HS 12.1.2024) nuoria Tiktokin tietoturvasta pian sen jälkeen, kun Suojelupoliisi oli varoittanut sen käytöstä. Viesti oli selkeä:
tietoturvaongelmia ei juuri mietitä. Saman totesimme myös Uutismedian liitossa, kun teimme Kantarin kanssa nuorten tutkimushaastatteluita marras–joulukuussa 2023: nuoret Tiktokin käyttäjät miettivät tietoturva-asioita vain harvoin.
Jos vastuulliset toimijat välttelevät TikTokia tietoturvasyistä samalla, kun se on nuorten parissa keskeisin media- ja tiedonsaantikanava, tilanne on varsin ongelmallinen. Tiktokiin tarvitaan vastuullisia toimijoita ja julkaisijoita. Sinne tarvitaan myös opettajia keskusteluavuksi – muun muassa puhumaan tietoturvasta, Tiktokin vastuullisesta käyttämisestä, journalismin erottamisesta ja algoritmin koukuttavuudesta. Kun koulussa puhutaan mediasta ja journalismista, on yhä useammin tarpeen puhua myös Tiktokista.
Halusimme tai emme, nuoret seuraavat journalismia valtaosin sosiaalisen median kautta. Somearjen keskellä printtilehti voi tuntua täysin omasta media-arjesta irralliselta reliikiltä – ehkä jopa verkkolehtikin. Kuten Tuomas Kaseva Uutisia!-juhlalehden jutussa Katse journalismiin päin puhuu, journalismikasvatus olisi tärkeää entistä vahvemmin sitoa nuorten omaan media-arkeen ja puhua journalismista osana somekontekstia.
Nuoret ovat mediankäytössään asiantuntijoita, ja tästä teemasta puhuminen mahdollistaa aidon aktiivisuuden ja sen, että aikuinen voikin oppia nuorelta. Tämä on mahdollisuus – niin koulussa kuin mediassa.