Tiktok on monelle nuorelle tärkein väline ajankohtaisten asioiden seuraamiseen. Tässä Uutisia!-juhlalehden jutussa abit Viivi Karjalainen ja Mina Törmälä kertovat, miltä heidän uutisarkensa Tiktokissa näyttää.

Viivi Karjalainen ja Mina Törmälä. Kuva: Jenna Lehtonen

TEKSTI: MARI UUSIVIRTA

Lyhytvideosovellus Tiktok on parin viime vuoden aikana noussut suomalaisten nuorten keskuudessa paitsi keskeiseksi somealustaksi myös erittäin tärkeäksi kanavaksi uutisten seuraamiseen. Kallion lukion abiluokkalaiset Viivi Karjalainen ja Mina Törmälä kertovat, että myös he käyttävät sosiaalisen median sovelluksista selkeästi eniten Tiktokia.

Kaksikko on toiminut kokemusasiantuntijoina Uutismedian liiton Vastuullista journalismia Tiktokissa -hankkeessa ja siksi pohtinut paljon sitä, kuinka heille arkista asiaa selitetään vanhemmille sukupolville.

”Tiktokissa videot on lyhyitä. Sitä voi katsoa kaikissa lyhyissäkin väleissä, jos tulee tylsää. Sieltä saan suurimman osan tiedoista”, Törmälä kertoo. Karjalainen vierailee Tiktokin lisäksi säännöllisesti uutismedioiden kotisivuilla lukemassa artikkeleita tai katsomassa uutisvideoita. ”Haluan pysyä kärryillä siitä, mitä tapahtuu. Mutta jos vertaan äitiin, joka tietää kaikki päivän aikana  tapahtuneet kolarit, ei se ole ihan sellaista”, hän sanoo.

Törmälä kertoo luottavansa siihen, että tärkeimmät puheenaiheet tulevat vastaan Tiktokin etusivulla. Uutismedioiden verkkosivuilla hän kertoo vierailevansa harvemmin ja yleensä lukevansa vain otsikot. ”Jos on joku kuohuttava aihe, josta tulee paljon otsikoita ja tiktokeja vastaan, luotan että kyllä jossain vaiheessa selviää, mistä on kyse.”

Tiktokissa käyttäjät näkevät niitä videoita, joita algoritmi käyttäjälle tarjoilee, silloin, kun algoritmi niitä tarjoilee.  Uutisten tekijällä on entistä vähemmän valtaa määritellä sitä, mikä on tärkeää ja milloin.  Ajankohtaisista asioista Karjalainen ja Törmälä kuulevat myös kavereilta ja vanhemmilta. Kymppiuutisia tai joka-aamuista paperilehteä ei heidän rutiineihinsa kuulu.

Tuttu logo herättää luottamuksen

Karjalainen ja Törmälä ovat molemmat suorittaneet lukion mediaopintoja. He uskovat, että sen vuoksi  tunnistavat journalistisin periaattein tehdyn sisällön keskivertoikätovereitaan paremmin. Tiktokissa, kuten somessa ylipäätään, saa olla koko ajan arvioimassa sitä, kuinka luotettava lähde ajankohtaisista asioista puhuva taho on.

”Politiikkavideoita näkyy todella paljon ja niiden kohdalla pitää miettiä, miksi joku haluaa tällaisen videon ja mikä tarkoitusperä tässä on”, Karjalainen sanoo. Hän kertoo näkevänsä eniten sellaisia politiikkoja, joiden arvot ovat hänen kanssaan samansuuntaiset. Algoritmien luomat kuplat erottuvat selvästi silloinkin, kun selaa  Tiktokia kaverin puhelimelta. Koska Tiktok-videot ovat lyhyitä, videon tekijän näkemyksen merkitys kasvaa  entisestään.

”Jos katsoo vain sen yhden videon jostain aiheesta, silloin on vain yksi näkökulma siitä. Se on vähän vaarallista,  koska kuka vain voi laittaa mitä vain, ja mikä vain videoista voi nousta esille”, Törmälä sanoo. Täysin huuruiset videot on helppo tunnistaa, mutta välillä valeuutiset on tehty huolella muistuttamaan perinteisiä  uutisia.

Mutta, Törmälä ja Karjalainen muistuttavat, tämä ongelma tulee vastaan myös muualla. He antavat
esimerkkejä: jos avaa puhelimella Googlen sovelluksen, sen alle tulee tarjolle otsikoita erilaisista medioista. Rinnakkain ovat niin tutut uutismediat kuin ”ihan randomit” sivustot. Samoin Instagramissa jaetaan yhä enemmän yksityishenkilöiden tekemiä infografiikkoja, eikä läheskään aina ole selvää, mistä faktat ovat peräisin.

Siksi somessa on mukavaa törmätä tutun uutistalon postauksiin. ”Ei tarvitse käyttää omaa energiaa miettiäkseen, että onko sisältö luotettavaa”, Karjalainen sanoo.

Viivi Karjalainen ja Mina Törmälä. Kuva: Jenna Lehtonen
Uutisia mystery bagien seassa

Esimerkiksi Ilta-Sanomat, HS Nyt, MTV Uutiset ja Ylen nuorille suunnatut kanavat tuottavat Karjalaisen ja Törmälän mukaan hyvää Tiktok-journalismia. Niistä löytyy elementtejä, joita pitääkin: kuvaa, videota ja  toimittajan kasvokuvaa.

Jos uutisvideo on hyvin tehty, se innostaa siirtymään median Tiktok-profiiliin katsomaan lisää videoita. Samoin suosikkitoimittajan videoon törmätessä tekee mieli usein katsoa, mitä muuta tämä on tehnyt. Tunnetun uutismedian logo tai brändivärit herättävät heti fiiliksen luotettavuudesta. Ne nähdessään tietää, että sisältö on tehty journalistisia periaatteita noudattaen ja faktat on tarkistettu.

Loppuun on kuitenkin syytä muistuttaa, että Tiktok avataan ihan muista syistä kuin uutisia varten. Kun haastattelussa on puhuttu tunti journalismista Tiktokissa, Törmälä sanoo pienen epäuskon jo hiipivän mieleen. Samana aamuna hän näki Tiktokin avatessaan lähinnä Normalista ostettujen ”mystery bagien” esittelyitä.  ”Yksikään 30 videosta ei ollut uutisia. Eikä niitä tule läheskään joka kerta, kun avaan Tiktokin. Että kyllä ne  Maikkarin uutiset siellä aika harvassa on.”

Tiktokissa hyvä uutisvideo saattaa saada paljon enemmän huomiota kuin median verkkosivuilla. Mutta usein viraaleimmat videot, jotka kaikki näkevät uudestaan ja uudestaan, ovat kevyitä hassutteluvideoita. ”Aika paljon tärkeää asiaa jää näkymättä, kun ne niitä samoja ’ankanpojat ylittävät tien’ -uutisia. Vaikea kysymys on, miten uutisista tekisi yhtä kiinnostavia, niin että niitä jakaisi kavereille”, Törmälä sanoo.

Ja juuri siksi uutismedioiden pitäisi Karjalaisen ja Törmälän mielestä tehdä sisältöä  sovellukseen. ”Jotta kaiken muun, mitä sieltä löytyy, vastapainoksi on oikeasti luotettavaa sisältöä, etenkin kaikkein nuorimmille käyttäjille”, Karjalainen sanoo.

Fakta on se, että sovellus on valtava osa lasten ja nuorten arkea.  ”Tiktokia ei tarvitse pelätä, sitä pitää vaan ymmärtää”, Karjalainen sanoo.