1. Näkemyksesi tulevasta
  2. Onko tekoälyllä mielikuvitusta tai huumorintajua?
  3. Kantaaottava tekoäly
  4. Testataan tekoälyn kotiseututietämystä
  5. Tulevaisuuden media
  6. Tekoäly toimittajan työkaluna

1. Näkemyksesi tulevasta

Kysyimme vuoden 2023 Uutisten viikon kampanjassa nuorilta, millaisena he näkevät tulevaisuuden, ja annoimme tekoälyn tehdä siitä kuvan.

  1. Tutustu Uutisten viikon kampanjailmoituksiin. Tunnistaisitko kuvat tekoälyn tekemiksi? Millaisia ajatuksia kuvat sinussa herättävät?
  2. Tekoäly on luonut ilmoitusten kuvat muutaman sille syötetyn sanan ja lyhyen tyyliohjeen pohjalta. Tutki kuvia. Mitä luulet, millaisen ohjeistuksen pohjalta tekoäly on tehnyt ne?
  3. Uutisten viikon kampanjassa kysytään lapsilta ja nuorilta, millaisena he näkevät tulevaisuuden. Millaisena sinä näet maailman juuri tänään? Entä huomenna? Mitä toivot? Mikä huolestuttaa? Tiivistä pohdinnan jälkeen ajatuksesi tulevasta 3–5 sanaan.
  4. Tee oma tulevaisuuskuva itse piirtäen tai tekoälyä hyödyntäen. Jaa se somessa #ymmärrätulevaisuuttasi #uutistenviikko. Lue täältä vinkit tekoälyn käyttöön.

2. Onko tekoälyllä mielikuvitusta tai huumorintajua?

1. Lukekaa Helsingin Sanomien pääkirjoitus Tekoäly kirjoittaa pääkirjoituksen ja Kymen Sanomissa julkaistu Päätoimittajalta-teksti: Tekoäly teki uskomattoman loikan – Chat GPT on mullistava tiedon jakamisessa ja tuottamisessa, mutta ei sentään korvaa läsnäoloa.

2. Keskustelkaa lukemisen jälkeen yhdessä:

  • Millaisia ajatuksia ja tunteita tekoälyn nopea kehitys teissä herättää? Millaisia mahdollisuuksia te siinä näette? Entä uhkia?
  • Helsingin Sanomien pääkirjoituksen mukaan tekoälyn rajat tulevat vastaan siinä, että sen on vaikeaa ottaa kantaa moraalisiin kysymyksiin tai esittää vahvoja mielipiteitä. Miksi?
  • Kymen Sanomien päätoimittaja kirjoittaa:  ”Knoppitiedon jakamisen voi koneistaa helposti, mutta mielikuvitusta tuskin voisi alistaa tekoälylle.” Pohtikaa, voisiko kokonaisen romaanin kirjoittaa tekoälyllä.
  • HS:n Pääkirjoituksessa sanotaan: ”Raa’assa laskentatehossa tietokone on pitkään ollut ihmiseen verrattuna ylivoimainen. – – Kieli on kuitenkin šakkia paljon vaikeampi asia.” Pohtikaa yhdessä, millä tavalla kieli eroaa shakista tai laskemisesta. Kuinka tärkeä asia kielellisessä kommunikaatiossa on tyyli, vivahteet, rytmitaju tai vaikkapa huumori? Miten niitä voi opettaa tekoälylle?

3. Testatkaa, millaista fiktiivistä tekstiä (esimerkiksi runo, satu tai novelli) Chat GPT -tekoälysovellus tuottaa.


3. Kantaaottava tekoäly

  1. Lue Helsingin Sanomissa julkaistu mielipidekirjoitus Tekoäly ravistelee opiskelijoiden arviointia ja vastaa kysymyksiin:
  • Mitä mieltä olet tekstistä – kuinka onnistunut mielipidekirjoitus se on?
  • Mikä on kirjoittajan väite ja miten hän perustelee sitä?
  • Mieti, miksi tämä teksti on julkaistu Helsingin Sanomien mielipidesivuilla. Voisiko sitä julkaista siellä kertomatta, että sen on kirjoittanut tekoäly?
  • Miten tieto siitä, että teksti on tekoälyn kirjoittama, vaikutti suhtautumiseesi tekstiin?
  1. Keskustelkaa yhdessä:
  • Millaisia mahdollisuuksia ja uhkia tekoäly tuo koulumaailmaan ja erityisesti arviointiin?
  • Miettikää keinoja, miten esimerkiksi opettaja voi saada selville, onko teksti kirjoitettu tekoälyllä.
  • Millaisiin käyttötarkoituksiin sinä voisit käyttää tekstiä tuottavaa tekoälyä? Entä kuvia tekstin pohjalta tuottavaa tekoälyä? Mitä hyötyä siitä voisi olla sinulle? Entä milloin tekoäly voisi haitata oppimista?
  1. Kokeilkaa ChatGPT-tekoälysovellusta ja tehkää sen avulla mielipidetekstejä eri aiheista. Onko tekoälyllä oma tunnistettava tyyli? Tunnistaisiko tekstit tekoälyn kirjoittamiksi? Voisiko nämä tekstit julkaista lehden mielipidesivuilla?
  2. Kirjoita mielipidekirjoitus, jossa otat kantaa tekoälyyn jostakin sinua kiinnostavasta näkökulmasta. Lähetä teksti oman alueesi uutismediaan.

4. Testataan tekoälyn kotiseututietämystä

Lukekaa Kouvolan Sanomien juttu Tekoäly kirjoitti rakkausrunon Kouvolalle – Uusi kehittynyt tekoälybotti osaa koodata, keskustella rakkaudesta ja kirjoittaa kouluesseitä, jossa toimittaja testaa Chat GPT -palvelua ja pyytää sitä muun muassa kirjoittamaan rakkausrunon Kouvolalle.

Testatkaa Chat GPT:n ymmärrystä omasta kotipaikkakunnastanne samaan tapaan kuin Kouvolan Sanomien jutussa. Pitävätkö tekoälyn kertomat asiat paikkansa?


5. Tulevaisuuden media

Lue tulevaisuuden mediaa käsittelevä teksti Mediaa, kiitos -sivustolta ja tee siihen liittyvät tehtävät. Tekstissä käsitellään tekoälyn roolia tulevaisuuden toimituksessa. Pääset muun muassa jakamaan toimituksen työt botin ja toimittajan keskeen sekä testaamaan oman tekoälytietämyksen.

Mediaa, kiitos! on Uutismedian liiton ja Aikakausmedian tuottama mediakasvatusmateriaali, joka tarjoaa pohdittavaksi viisi näkökulmaa lehdistön työhön.


6. Tekoäly toimittajan työkaluna

Kuuntele Tekoäly toimittajan työkaluna -podcastin jakso 2, jossa tutkija Anna-Mari Rusasen kanssa keskustellaan siitä, miten tekoäly vaikuttaa mediaan ja toimittajan työhön. Listaa kuulemasi perusteella kolme asiaa, joihin toimittajan työssä voi hyödyntää tekoälyä.